Freestyle i Crock poten

 
Ja, dags att testa att långkoka hel kyckling i Croc Poten vi fick i julklapp.
Tänkte "freestyla" lite och se hur det blir.
 
Ingredienser:
1 hel svensk kyckling
1 citron
3 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
citronpeppar
citronsalt
timjan
rosmarin
3/4 dl vitt vin
1/4 dl kycklingfond
3 msk chilisås
 
Skalade och skivade morötterna och löken.La dem i botten på Crock Poten. Hällde på vin, kycklingfond och chilisås. Kryddaden kycklingen rejält på både in och utsida. Skar sedan citronen i fyra delar som jag sedan stoppade in i "kråset". Därefter lade jag ner kycklingen i grytan, satte på locket och satte den på låg i 8 timmar.
När det gått 8 timmar lyfte jag upp kycklingen, silade bort grönsakerna och kokade sedan en sås på "buljongen" som var kvar i grytan. Redde med havregrädde och Maizena redning Brun.
Köttet föll bara i sär, så mört och gott!
Serverade detta med klyftpotatis, hemmagjorda så klart!
 
Ja, detta kan rekommenderas. Nästa gång skall jag riva lite citronskal och pressa citron över kycklingen också- sedan kan man ju alltid "freestyla" med andra kryddor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0