Långhelg i huvudstaden

Efter många om och men och tre besök på akuten fick jag och barnen klartecken att åka till Stockholm onsdagen den 8 maj. ( De misstänkte att sonen hade blindtarmsinflammation och infektionsproverna gick lite upp och ner under några dagar).
Med på resan upp var mamma, pappa, min kollega och hennes dotter.
Barnen, jag och mor och far skulle bo på Långholmen, ett mysigt ställe som rekommenderas varmt.
Efter incheckningen kastade jag och dottern oss iväg för att möta upp hennes tre kompisar och deras mammor för att äta middag och därefter konserten med One Direction på Friends arena.
Solen lyste och det var sommarvarmt i huvudstaden. Vi åt på en italiensk restaurang och vi mammor drack rosé.
Kvällen blev oförglömlig! Maken till ljudnivå har jag aldrig hört. Tonårshysteri på hög nivå med skrik, tjoande , tårar och allsång. Dottern med kompisar var helt lyriska!!!
För övrigt kan jag säga att detta pojkband är riktigt bra, ifall ni inte upptäckt dem ännu;)
 
 
Torsdagen blev en riktigt maxad dag. Frukost tidigt innan vi åkte ut till Djurgården. Pappa åkte iväg och fotade lite byggen medans mamma, jag och barnen besökte Skansen och akvariet. Passade på att äta på Sollidenrestaurangen.
 
En söt liten lemur.
 
Vid tvåtiden mötte vi upp pappa vid ABBA museét eller Swedish hall of fame som det egentligen heter. Detta ställe rekommenderas varmt. Mycket att titta på, plus att man kan göra olika saker genom att scanna biljetten på olika ställen. T ex mixa låtar som Stickan Andersson, sjunga i en studio m.m. Otroligt kul!!!
 
Därefter så var det dags att säga hejdå till dottern och pappa som skulle åka tillbaks till Göteborg. Mamma , sonen och jag fortsatte till Junibacken.
Vi gick snabbt igenom, åkte sagotåget och gick ut igen. Var tvungen att fota sonen vid statyn av världens bästa barnboksförfattare, allas vår kära Astrid Lindgren.
Sedan bar det av till Kungsträdgården där körsbärsträden precis börjat blomma. Otroligt fint!
Därefter middag på Mc.Donalds, allt enligt sonens önskan.
Sedan fick vi ett ryck och gick och köpte biljetter till kvällens musikalföreställning av "Rock of ages" med bl a Joakim Cans, Peter Johansson m fl.
Rolig och jättebra även om den skilde sig från filmen med bl a Tom Cruise, som vi i familjen fullkomligt älskar. Ja, vi skrattade, sjöng med och rockade loss. Tillbaks på hotellet vid tolvtiden. Stupade i säng.
Tyvärr hade nog oron för sonen, om vi skulle komma iväg m.m. satt sina spår så under natten pajade min mage ihop fullständigt. Mamma fick traska iväg till apoteket och köpa Immodium för att jag skulle kunna vara med på fredagens äventyr.
Denna dag blev ganska lugn. Besökte Slottet, Livrustkammaren och Storkyrkan. Sedan köpte vi med oss mat som vi skulle äta på kvällen. Sov middag innan vi käkade och därefter blev det Unospel och Let´s Dance på rummet. Mysigt och välbehövligt!
På lördagen vaknade jag och kände mig precis som vanligt. Skönt! Efter god frukost åkte vi ut till Globen för att åka SkyView. Där rycktes vid med av hockey VM:s stämningen så vi gick och köpte biljetter till matchen Danmark- Schweiz, för endast 75 spänn!!!
På väg upp mot toppen för att se den fantastiska utsikten över Stockholm.
Här kommer de laddade Schweizarna. Fantastiska bjällror, men jag kunde inte låta bli att undra vad det kostar att frakta en sådan på flyget.
Vi valde att heja på våra nordiska grannar i denna matchen. Det gick dock inte så bra, förlust med 2-4.
Efter detta begav vi oss iväg tillbaks till hotellet där vi bytte om inför kvällens stora event. Hade under dagen övat sonen på att ljuga om sin ålder, allt för att komma in på kvällens konsert med Bruce Springsteen på Friends Arena. De frågade dock inte om åldern, så det var bara att traska in och sätta sig tillrätta!
56 840 människor var det som såg denna helt grymma konsert. Bruce spelade bland mycket annat, hela "Born in the USA" albumet. Kvällens absoluta högpunkt var nog låten "My Hometown", avskalat med fantastisk allsång.
Tusentals tända mobiler förhöjde stämningen under de lugnare numren.
Enda minuset denna kväll var att publiken på sittplatserna var ganska "stiff". De flesta säger att vi Göteborgare är bättre på att höja stämningen genom att dansa och sjunga med. Mamma, sonen och jag gjorde vad vi kunde och sket i att andra var så stela. Vi stod upp, dansade och sjöng med. Helt underbart! Hoppas dock att Bruce kommer tillbaks till Ullevi, då skall jag dit!!!!
Hemma strax efter ett då det var kaos i tunnelbanan. Somnade så fort vi lagt huvudet på kudden.
 
Fick ställa klockan på söndag morgon eftersom vi var tvungna att checka ut redan kl.10. ( Lite tidigt i mitt tycke.)
Trötta gav vi oss sedan iväg till T-centralen för att låsa in våra väskor medans vi gick ut på stan.
Första stopp blev butiken Hollister i Gallerian på Hamngatan. Alla tonåringars drömbutik tydligen och det blev lite inköp till både dotter och son.
Sedan begav vi oss upp till Slottet igen, där kollade vi på vaktavlösningen, besökte Skattkammaren och Slottskyrkan innan det var dags att åka tillbaks till Göteborg.
Ja, det blev en fantastisk men intensiv helg i huvudstaden, som visade sig från sin absolut bästa sida :)
 

Kommentarer
Postat av: Angelica

Wow, vilken helg! Snackar om att göra huvudstaden!

2013-05-20 @ 10:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0