Barcelona 15-18 mars 2013

När jag fyllde 40/ 10-årig bröllopsdag fick jag/ vi denna resa till Barcelona. Lämnade ett kylslaget Kungsbacka med förhoppning om ett varmt Barcelona. Tack mamma och pappa! =)
 
Vi bodde precis vid Plaza de Catalunya, på hotell Pulitzer. Ett fantastiskt hotell med världens bästa frukost!!!
Rekommenderas verkligen!!!!
Vårt fina rum!
Badrummet var också nice;) !
Väl ute på stan för lunch och ett glas cerveza! Soligt men ändå lite kyligt och jag var glad under hela resan att jag åkte i min vinterjacka.
På promenad genom staden hamnade vi här, vid ett av Barcelonas absoluta landmärke; La segrada de familia. Ritad av arkitekten Goudi men ännu inte färdigställd. Vi pröjsade 18 euro för att gå in samt åka upp i ett av tornen.
Fantastiska fönster spred ljuset på ett väldigt vackert sätt inne i katedralen.
Väl uppe i tornet, denna fantastiska vy över Barca.
På den lilla bron mellan tornen gick vi, lite läskigt tyckte höjdrädda maken.
På väg till park Guell såg vi denna coola garageport.
Parken i sig är säkert finare längre fram på våren, nu blommade ingenting. Ytterligare ett av Goudis verk.
Äntligen fick vi hämtat ut biljetterna till söndagens match på Camp Nou!
Ett besök i den gigantiska Barcashopen hann vi också med. Llite shoppande blev det också! =)
Lunch åt vi också vid arenan. Crouqetas, bombers och guachamole/nachos. Å så encerveza förstås;)
Tapas, vin och Caiprinha förgyllde lördagkvällen.
På söndagen vaknade vi till ett småregnigt väder. Gick ut på stan och hejade på löparna i Barcelona Marathon.
Hela stan var fylld med olika grupper som hejade fram löparna. Detta "trumlag" var helt fantastiska!
Om man inte kommer ihåg sin skolspanska särskilt väl, kan det gå så här illa när man beställer förrätt! Trodde jag skulle skratta ihjäl mig när jag fick in denna tallrik. De som känner mig vet ju att jag fullkomligt hatar ärtor! Kan ju lugnt säga att det var oätbart, ha, ha, ha!!!
Söndag kväll, tillsammans med ca 80 000 andra var det så dags för matchen på Camp Nou. Access 2, port 76, sektion 442, plats 17 skulle vi leta oss fram till.
Vi kom ganska tidigt. En maffig stadion måste sägas!
Tala om jubel när Barcas trupp kom in på plan och började värma upp! För övrigt var det ganska stilla och tyst större delen av matchen, ingen hejaklack som tjoade och höll igång. Vågen gick runt arenan tre gånger.
Vantar och luva fick komma på ganska snart men innan dess ett foto.
♥ Darling ♥
Barca vann med 3-1. Två mål av Messi och ett av David Villa. Det måste sägas att Messi har magiska fötter! Vilken bollkonstnär. Stor skillnad mot svenska matcher, inte en långboll i sikte utan täta och snabba passningar för att skapa ytor. Fantastiskt!
Måndag var hemresedag men efter frukost hann vi ut och promenera en timme innan det var dags att ta flygbussen till flygplatsen. Då hamnade vi på den mysiga matmarknaden vid La Rambla. Där fanns precis allt ;)
Hade jag haft en kylväska , hade jag gärna köpt med mig den fantastiskt goda Serranoskinkan!
Sista fotot togs vid de stora turiststråket La Rambla. Adios Barcelona!
 
Mamma och pappa; Tusen tack än en gång för denna otroliga present, samt för barnvakteriet, när vi var borta!

Kommentarer
Postat av: Annika Berntsson

Det är ett måste att åka dit förstår jag, fast utan ärtor på menyn.

2013-03-27 @ 20:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0