Nostalgi till middag

Ja, vad annars kan man säga!
Igår hade vi goa vänner här på middag med melodifestivaltittande och tippande. Micke hade varit i Dalsland och fiskat hela dagen och med sig till oss hade han ett gäng aborrefile'er.
Genast förflyttades jag till Brommö och tidigt 80-tal.
På Brommö hade min moster och hennes man och svärföräldrar sommarställe. Ja, moster med familj har det kvar men jag har inte varit där på närmare 30 år. Där fiskade vi i den gamla träbåten som tuffade så härligt i Vänern. Med nät drogs det upp mängder med aborre och gös som sedan Asta ( mosters goa svärmor) lagade till.
Astas gräddstuvade aborre glömmer man aldrig!!!
Så idag fick jag ringa till min lilla moster och be om receptet.

Salta och peppra (vitpeppar) file'erna innan du vänder dem i vetemjöl. Stek dem i smör och lyft ur dem ur pannan. Häll i grädde i pannan, smula i lite fiskbuljongtärning. Låt sjuda en stund. Strax innan servering så lägg ner fisken i såsen, den skall bara bli varm. Serveras med valfria tillbehör!

Gott blev det även om ungarna visade viss skepsis. Första gången de åt sötvattensfisk.
Så, tusen tack Micke!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Mums! Älskar abborrfilé - får lära mig filéa bättre i sommar! Finns en riktigt duktig gammal farbror vid stugan, som jag får gå kurs hos!

2013-03-11 @ 12:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0