Vilken överraskning!

På min fest för några veckor sedan fick jag en present som innehöll överraskning den 15/12. Det enda jag fick reda på var att jag skulle vara snyggt klädd, ha nyrakade ben och något glittrigt. Tog givetvis mina kära vänner, Linda, Ewa och Jenny på orden. En ny handväska var jag ju också tvungen att ha ;) Se ovan.
 
Åkte till Ewas salong redan vid 12.30 då både maken, sonen skulle fixas innan det blev min tur. Efter härlig färg och klipp anslöt Jenny och Linda vid 15.30 tiden och dukade upp med skumpa , snacks och godis. Vilken tur för mig och Ewa, som inte käkat lunch.
 
Så här såg det ut, skål! Fick inga som helst ledtrådar för vad som skulle hända sedan, utan vi tjötade och skrattade tills det var dags att hoppa in i en taxi.  Denna gick till restaurangen 28 +
Det skulle visa sig att vi skulle äta den stora avsmakningsmenyn med sju rätter. Till detta skulle det drickas det "lilla"  (8 olika glas ) vinpaketet.
Här är en bild på aptitretarna. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg var det var men gott var det!
 
Jenny och jag i väntan på rätt nummer ett.
Anklever au torchon med pumpa, griskind, svålchips och pumpakärnor.
Till detta vinet:Chateau la truffière, Monbazillac 2010
Kungskrabba med varm krabbmajonäs, komprimerat äpple,frisésallad och saltrostade valnötter. Detta var nog i mina ögon, den godaste rätten!
Vin: Reichgraff von Kesselstadt, Riesling Kabinett Mosel 2009
Oj, då vilken dålig bildkvalité! Men , men......
Detta var också fantastiskt gott: Ångad rimmad kummelrygg med vintertryffel, hjärtmusselrisotto och portvinssås.
Till detta vinet: Fleurie, Clos de la Chapelle des Bois, Verpoix, Beaujolais 2009
Efter detta fick vi in en skål med fryst gin och tonic som man skulle äta för att neutralisera smaklökarna inför resten av rätterna. Jag gillar inte GT i vanlig form men detta var helt OK.
Ewa uppskattade vad som kom in efter detta.
Kalvfilé med friterad kalvbräss med shiitake, brysselkål,parmesanpolenta samt citrontimjansky.
Vin: Bourgogne Rouge, Cuveé Gravel, Marechal 2009
Mimolette Beffroi med syltad och karamelliserad morot samt Colston Basset Stilton PDO med paradisäpple
Till detta serverades ett dessert vin och ett portvin:
Symphonie de Novembre, Cauhapé, Jurançon 2009
Taylor's LBV Port 2007
Har aldrig sett så många glas på ett bord för fyra personer!!!
Sedan kom de riktiga desserterna. Å de var fantastiskt goda!!!
Ananascarpaccio med romrussinglass, vitchokladkräm, Anjouchili och russinpuré  och lakritspulver.
Vin: San Emilio, Pedro Ximénez, Lustau
 Linda tittar upp bland glasen men kan knappt slita sig från desserten.
Så blev det dags för Jennys favorit!
Valrhonachokladtarte med kakaogelé, kokossponge, skum och sorbet .
Dryck: Banyuls, Mas Cornet, Mise Tardive La Cave de l'Abbé Rous 2009
Som om detta inte var tillräckligt kom det in små desserttilltugg efter detta, bl a chokladmacarons m.m.
Den ovanför macarons, någon form av äppelgelé var klart godast!
Ja, detta var en helt fantastisk upplevelse. Maten var utsökt och jag fick äta sådant jag aldrig provat förut. Spännande! Flera av vinerna var också så himla goda, kanske kan jag snoka upp några på Systemet!
Kvällen var fortfarande ung och det skulle visa sig att vi skulle vidare. Snabbt in i en taxi som tog oss till Ullevi Lounge och showen "Nightflight".
Men först till baren........
för att beställa världens godaste drink, Caiprinha. Måste dock erkänna att det blev fler än en ;)
Så drog det hela igång. Humor och en massa sång. tema Grisfest. Många gamla 80-tals dängor vilket resulterade i allsång och lite stuffande. Enda smolket i glädjebägaren var några förfriskade "gubbar" som försökte göra lite framstöt....ryser .............
Fast vi kunde hantera dem förr och det kan vi än idag............Ja, det var så förbannat roligt och verkligen fullt ös- medvetslös. Sedan provade vi en för mig helt ny drink.
"Sex on the beach", hyfsat god.
Ja, vilken kväll det blev! Grymt bra på alla sätt!
Så småningom kom vi ut i den blaskiga Göteborgsnatten för färd hemåt i taxi.
Med detta otroligt långa inlägg vill jag tacka mina fantastiska vänner ( och deras män) för en fantastisk 40-årspresent!  Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig en sådan här dag innan detta.
Jag är så glad att jag fick dela detta med er. Puss, I ♥ U!
 
 

Kommentarer
Postat av: Angelica

Wow, vilken fantastisk present! Gissar att du fortfarande är mätt - även om portionerna är supersmå när man äter en xx-rätters middag, så tenderar man ganska snart att känna sig mer än fullmatad!

2012-12-17 @ 17:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0